tirsdag 6. april 2010

!Look!

1. Hva har jeg lært om film?
2. Positive/negative erfaringer med gruppearbeid
3. Hvorfor fikk ikke min gruppe reise?

Jeg har lært at det å jobbe med film krever mye tolkning, som er ganske vanskelig. Det er ikke liksom bare å finne ulike virkemidler i filmen, men det skal begrunnes hvorfor de er brukt, og hvilken stemning, eller virkning det har på oss som seere. Jeg har lært at omtrent alle filmer har en kulturdel, og at kulturen er en stor del av filmen. Jeg har jo selvfølgelig lært mye om filmatiske virkemidler, dramaturgi osv. Man kan på en måte si at det fra nå av har det blitt en bedre opplevelse å se på filmer, fordi vi har blitt trent til å legge nøyere merke til ting som skjer i filmen, og får et annet perspektiv av filmer enn det jeg hadde før.

Vel, det er kanskje ikke så mange direkte negative sider ved gruppearbeid, men det kan jo være noen uenigheter. Vår gruppe fungerte veldig godt, men et problem var at vi sleit med å konsentrere oss, og gjøre det vi skulle hele tiden. Mange jobbet bra hjemme, og det var overraskende hvor mye folk egentlig jobber hjemme. Jeg syntes også gruppearbeid kan være litt negativt, hvis noen på gruppa ikke er innstilt til å jobbe, og arbeidet faller på en enkelt person. Heldigvis ble dette aldri et tilfelle for oss på gruppa. Positive erfaringer ved gruppearbeid derimot, er at det er kjempeflott å høre andres meninger, og jobbe med det. Siden vi er en gruppe med mange personer, kan ikke alle være enige, og det skaper samtaler og diskusjon. Resultatet blir enda bedre når flere kritiserer hverandre, og oppmuntrer hverandre på en bra måte. I tillegg er det bra å takle ting sammen, ved selve framføringen er det fint å ha noen å støtte seg på, og det gir en mer interessant framføring ved at man kan høre på flere forskjellige personer.

Min gruppe fikk nok ikke reise rett og slett fordi vi hadde en lite planlagt framføring, og vi hadde ikke gått gjennom en gang. I tillegg har en noe dårlig utnyttelse av tiden på skolen ført til et tynt innhold av framføringen. Vi hadde heller ikke en så god kulturdel, til tross for at vi har en film som forholdsvis er lett å tolke, siden den er basert på sann historie, som har en bakgrunn. Jeg er overhode ikke overrasket over at vi ikke fikk reise, men er heller veldig fornøyd med dem som har blitt valgt. De hadde virkelig jobbet hardt, og det belønte seg her! De fortjente så absolutt å dra :)

1 kommentar:

  1. Kjempefin og positiv kommentar, Elise! Jeg er helt enig i det du sier om både film, gruppearbeid og hvorfor noen ikke fikk reise. Dere jobbet godt, og selv om, som du jo også sier, det ikke alltid fungerer like greit å fordele oppgaver i en gruppe, er det mye positivt å hente og å lære. Meget god vurdering, Elise!

    SvarSlett